ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΡΓΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
(ΣΧ. ΕΤΟΣ 2012 - 14)


ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

Ο Όμιλος Δημιουργικής Γραφής του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης λειτουργεί φέτος για δεύτερη συνεχή χρονιά. Όμως η Δημιουργική Γραφή και η αξιοποίησή της για τη διδασκαλία του συνεχούς γραπτού λόγου δεν είναι πρόσφατη ούτε πρόσκαιρη δραστηριότητα για το Π.Π.Σ.Π.Θ. Εδώ και πέντε χρόνια αξιοποιείται με πιλοτικά προγράμματα και επιμέρους δραστηριότητες στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων, με αξιοσημείωτα αποτελέσματα, τα οποία έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά (βλ. παράρτημα) και ημερίδες, αλλά και στα ΜΜΕ (ραδιόφωνο 9.58 fm της ΕΡΤ3, πολιτιστικό  magazino; ΕΡΤ3, ντοκιμαντέρ «Σπουδή Μνήμης»).


ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ – ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Στον Όμιλο διδάσκουν τέσσερις (4) εκπαιδευτικοί του Σχολείου, με εξειδίκευση ή επιμόρφωση στο συγκεκριμένο αντικείμενο:
  • Σοφία Νικολαΐδου (φιλόλογος - συντονίστρια του Ομίλου),
  • Μαρία Κούντη (φιλόλογος),
  • Αλεξάνδρα Μαυρίδου (φιλόλογος), και
  • Κατερίνα Μεταξωτού (δασκάλα).


Εξωτερικός συνεργάτης και υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την συντήρηση της ιστοσελίδας του Ομίλου ο Γιώργος Ρουβάς (πληροφορικός).

[για να δείτε τα εργογραφικά των διδασκόντων, πατήστε εδώ]


ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΘΗΤΩΝ – ΤΜΗΜΑΤΑ

Στο Π.Π.Σ.Π.Θ. λειτουργούν τέσσερα τμήματα στο πλαίσιο του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής, στα οποία φοιτούν εβδομήντα - επτά (77) μαθητές/-τριες και επτά (7) παρατηρητές. Τα τμήματα λειτουργούν κάθε Τρίτη (14.30 - 16.00) και Πέμπτη (14.30 - 16.00). Οι μαθητές/-τριες χωρίζονται με κριτήριο την ηλικία στα τρία τμήματα, ενώ λειτουργεί και ένα μικτό ηλικιακά τμήμα:
  • Μαθητές/-τριες Δημοτικού (Δ΄Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού),
  • Μαθητές/-τριες Γυμνασίου (Α΄ και Β΄ Γυμνασίου),
  • Μαθητές/-τριες Γυμνασίου - Λυκείου (Γ΄ Γυμνασίου - Β΄ Λυκείου),
  • Μικτό τμήμα (με μαθητές/-τριες από Ε΄ Δημοτικού έως Β΄ Λυκείου).

           
Οι μαθητές/-τριες παρακολουθούν με ενθουσιασμό τα μαθήματα και οι απουσίες τους είναι ελάχιστες. Έχουν γίνει δεκτοί και παρατηρητές: μαθητές/-τριες που παρακολουθούν την δραστηριότητα και τα μαθήματα του Ομίλου, αλλά δήλωσαν τη συμμετοχή τους μετά τον Νοέμβριο. Δεν συνυπολογίζονται στη δύναμη των Ομίλων και δε θα λάβουν βεβαίωση συμμετοχής.


ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ

Ο Όμιλος Δημιουργικής Γραφής έχει τη δική του ιστοσελίδα, στην οποία οι μαθητές/-τριες δημοσιεύουν τα ψηφιακά κείμενά τους (πολυμεσικά και πολυτροπικά, κόμικς, τραγούδια, κ.τ.ό.). Εκεί δημοσιεύεται και το Πρόγραμμα Σπουδών του Ομίλου, οι ανακοινώσεις λογοτεχνικών διαγωνισμών κ.τ.λ. Υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και τη συντήρησή της είναι ο Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός, εξωτερικός συνεργάτης του Ομίλου.

[για να επισκεφτείτε τη σελίδα του Ομίλου, πατήστε εδώ]


ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ & ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥΣ

Οι μαθητές/-τριες του Ομίλου (2012 - 2013), συνέθεσαν, με την επιμέλεια του Δημήτρη Δρένου, αποφοίτου του μεταπτυχιακού προγράμματος δημιουργικής γραφής του ΠΔΜ, και την επιστασία της Σοφίας Νικολαΐδου, υπεύθυνης του Ομίλου, Μικρή Ανθολογία Δημιουργικής Γραφής με διηγήματά τους, αλλά και εισαγωγή για το είδος της επιστημονικής φαντασίας, συγγραφικά σχόλια και επίμετρο με την οικεία βιβλιογραφία. Η ανθολογία παρουσιάστηκε την Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014 στον Πολυχώρο Οξυγόνο των εκδόσεων Μεταίχμιο, σε μια πολυπληθή εκδήλωση όπου οι μικροί/-ές μαθητές/-τριες παρουσίασαν τα κείμενά τους στο αναγνωστικό κοινό.

[για περισσότερες πληροφορίες, πατήστε εδώ]




Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΟ Π.Π.Σ.Π.Θ.




ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ Ο Α΄ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

Στο πλαίσιο των πολλαπλών δράσεων της δυναμικής ομάδας της Δημιουργικής Γραφής του Σχολείου πραγματοποιήθηκαν:

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

1. Επιμορφωτική Ημερίδα Δημιουργικής Γραφής (συνεργασία με το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας), στις 26 Απριλίου 2013 στο Π.Π.Σ.Π.Θ. Επιμορφώθηκαν 200 εκπαιδευτικοί της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η ημερίδα περιλάμβανε 5 εισηγήσεις και 8 βιωματικά εργαστήρια (5 ώρες).

Στο πλαίσιο της Ημερίδας, οι μαθητές του Ομίλου παρακολούθησαν Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής με τον ακαδημαϊκό Θανάση Βαλτινό (κάτοχο της έδρας πεζογραφίας στην Ακαδημία Αθηνών), όπου παρουσίασαν και συζήτησαν κείμενά τους.


2. Επιμορφωτική Ημερίδα Δημιουργικής Γραφής (συνεργασία με το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της ΔΔΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης και με το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Διασχολική συνεργασία με το 1ο ΠΠ ΓΕΛ “Μανόλης Ανδρόνικος”), στις 22 Φεβρουαρίου 2014 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Επιμορφώθηκαν 100 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της ΔΔΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Η ημερίδα περιλάμβανε 3 εισηγήσεις και 4 βιωματικά εργαστήρια (8 ώρες).

[για να δείτε την αφίσα της ημερίδας πατήστε εδώ]


Α΄ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
(στη μνήμη του ποιητή Μίμη Σουλιώτη)

Η ΔΔΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, το Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1ο ΠΠ ΓΕΛ “Μανόλης Ανδρόνικος” διοργάνωσαν και πραγματοποίησαν τον Α΄ Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής στις 15 Μαρτίου 2014. Διαγωνίστηκαν 291 μαθητές Γυμνασίου (στο Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) και 175 μαθητές Λυκείου (στο 1ο ΠΠ ΓΕΛ “Μανόλης Ανδρόνικος”).


ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΣΕ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ – ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

2012 – 2013
Συμμετοχή των μαθητών/-τριών του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής σε πέντε μαθητικούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς και τρεις ανοιχτούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.
    
            ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
  • Α΄ Βραβείο Γυμνασίου (Μαρία Μπέλλου) στο μαθητικό Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Γρηγόρης Πεντζίκης»
  • Α΄ Βραβείο Λυκείου (Παντελής Τσομπάνης) στο μαθητικό Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Γρηγόρης Πεντζίκης»
  • Α΄ Βραβείο στο 4ο πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό ποίησης (Μαρία Μπέλλου)


2013 - 2014
Συμμετοχή των μαθητών/-τριών του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής σε τρεις μαθητικούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.

            ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
  • Α’ Βραβείο (Μαρία Μπέλλου) στον 2ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Εφηβικού Διηγήματος & Ποίησης «Γρηγόρης Πεντζίκης»
  • Β΄Βραβείο (Μαρία Μπέλλου) στον Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ποίησης για παιδιά και εφήβους» από την Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών
  • Β΄Βραβείο Γυμνασίου (Δήμητρα Αλεξανδρίδου) στον Α΄ Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής
  • Α΄ Έπαινος Γυμνασίου (Ζωή Πάπαρη) στον Α΄ Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ




Το Πρόγραμμα Σπουδών του Ομίλου διαμορφώνεται από τον διδάσκοντα, σε συνεργασία με την συντονίστρια του Ομίλου, με βάση τις ανάγκες αλλά και τις προδιαγραφές κάθε τμήματος, αλλά και την δυναμική της ομάδας. Οι διδάσκοντες συνεδριάζουν σε εβδομαδιαία βάση: συζητείται η κλιμάκωση και ο βαθμός δυσκολίας των ασκήσεων, ο συγγραφικός προσανατολισμός και η αναγνωστική σκευή των μαθητών. Στο Πρόγραμμα Σπουδών εντάσσονται και εξωτερικοί συνεργάτες με εξειδικευμένες γνώσεις, οι οποίοι αναλαμβάνουν ειδικά εργαστήρια.

Κατά το 2012 - 13 δίδαξαν στον Όμιλο πέντε (5) εξωτερικοί συνεργάτες (απόφοιτοι του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Δημιουργικής Γραφής του ΠΔΜ, οι οποίοι ανέλαβαν εξειδικευμένα εργαστήρια) για 12 ώρες.

Κατά το 2013 - 14 δίδαξαν στον Όμιλο επτά (9) εξωτερικοί συνεργάτες (απόφοιτοι του Μεταπτυχιακού Προγράμματος της Δημιουργικής Γραφής του ΠΔΜ, συγγραφείς κ.ά.) για 50 διδακτικές ώρες.


Α. Τμήμα Δημοτικού (Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού, Τρίτη 14.30 - 16.00)
Διδάσκουσες: Αλεξάνδρα Μαυρίδου, Κατερίνα Μεταξωτού
Μαθητές: 17

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

  • 8 Οκτωβρίου 2013: Γνωριμία με τους μαθητές: Προσδιορισμός του αντικειμένου. Προσδοκίες. Θεματική.
  • 15 Οκτωβρίου 2013: Leporellos: το βιβλίο ακορντεόν. Άσκηση & συγγραφή.
  • 22 Οκτωβρίου 2013: Διαδραστική άσκηση. Η μασκότ του Ομίλου. Χαρακτηριστικά, προέλευση, ρόλος, ονοματοδοσία.
  • 29 Οκτωβρίου 2013: Η ιστορία του Διαβολο-book-η (μασκότ). Βιογραφική-αυτοβιογραφική αφήγηση.
  • 5 Νοεμβρίου 2013: Η χώρα της δημιουργικής γραφής (χαρτογράφηση, ονοματοδοσία, περιγραφικός λόγος).
  • 12 Νοεμβρίου 2013: Φανταστικές αιτιάσεις πραγματικών καταστάσεων: άσκηση και συγγραφή.
  • 19 Νοεμβρίου 2013: Φανταστικές αιτιάσεις πραγματικών καταστάσεων: παρουσίαση και σχολιασμός.
  • 26 Νοεμβρίου 2013: Εργαστήριο κόμικς. Θέμα: Ψηφιακά κόμικς. Συνεργασία: Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός. Ασκήσεις.
  • 3 Δεκεμβρίου 2013: Εργαστήριο κόμικς. Θέμα: Ψηφιακά κόμικς. Συνεργασία: Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός. Ασκήσεις και συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 10 Δεκεμβρίου 2013: Αστυνομικές ιστορίες-ιστορίες μυστηρίου: άσκηση & συγγραφή. Παρουσίαση. Σχολιασμός.
  • 17 Δεκεμβρίου 2013: Χριστουγεννιάτικες ιστορίες, παιχνίδια οπτικής και κάλαντα.
  • 14 Ιανουαρίου 2014: Ποιητικά παιχνίδια (αφηγηματικές ποιητικές φόρμες).
  • 21 Ιανουαρίου 2014: Ποιητικά παιχνίδια (χαϊκού). Εργαστήριο ποίησης.
  • 28 Ιανουαρίου 2014: Ποιητικά παιχνίδια (Λίμερικ). Εργαστήριο ποίησης.
  • 4 Φεβρουαρίου 2014: Ποιητικές παραλλαγές. Ποιητικά παιχνίδια ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων (με αφόρμηση το «Πιστεύω» του Τ. Λειβαδίτη και το «Φοβάμαι» του Μ. Αναγνωστάκη).
  • 11 Φεβρουαρίου 2014: Εισαγωγή στην ψηφιακή ποίηση. Παρουσίαση ποιητικών κειμένων στην ολομέλεια (χαϊκού, λίμερικ, αφηγηματικά ποιήματα κτλ). Συζήτηση περί ποίησης και ποιητικής. Αναστοχασμός.
  • 18 Φεβρουαρίου 2014: Παιχνίδια εναλλαγής αφηγηματικής οπτικής. Αφηγηματικά κείμενα σύντομης φόρμας. Παρουσία κειμένων στην ολομέλεια. Συζήτηση.
  • 25 Φεβρουαρίου 2014: Διαφημιστικά σλόγκαν. Εργαστήριο. Συνεργασία: Ιωάννης Κατσιγιάννης, συγγραφέας, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ. Παρουσίαση, συζήτηση στην ολομέλεια, ασκήσεις.
  • 4 Μαρτίου 2014: Λογοτεχνικός ήρωας: ασκήσεις παρατηρητικότητας και περιγραφής. Ομαδοσυνεργατικές ασκήσεις. Σύνθεση αφηγηματικού κειμένου.       
  • 11 Μαρτίου 2014: Λογοτεχνικός ήρωας: Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια. Δραματοποίηση.
  • 18 Μαρτίου 2014: Λαϊκά και σύγχρονα παραμύθια. Εργαστήριο. Συνεργασία: Αικατερίνη Τζαβάρα, συγγραφέας, νηπιαγωγός.
  • 25 Μαρτίου 2014: Η συνάντηση του Ομίλου δεν πραγματοποιήθηκε λόγω του εορτασμού της εθνικής επετείου.
  • 1 Απριλίου 2014: Παιχνίδια αφηγηματικής οπτικής. Ταύτιση αφηγητή/ μαθητή με το αντίθετο φύλο. Ο αφηγητής/ συγγραφέας παραπλανά τον αναγνώστη για την ταυτότητα του (αφόρμηση η Πρωταπριλιά και οι εθιμικές προσπάθειες των μαθητών/-τριών). Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 8 Απριλίου 2014: Εργαστήριο μυθοπλασίας. Θέμα: Αξιοποίηση ιστορικών πηγών για τη μυθοπλασία. Συνεργασία: Στέφανος Μιχελακάκης, φιλόλογος.
  • 29 Απριλίου 2014: Παρουσίαση εργασιών εργαστηρίου αξιοποίησης ιστορικών πηγών στη μυθοπλασία. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 6 Μαΐου 2014: Διάλογος. Θεατρική σκηνή. Δραματοποίηση.
  • 13 Μαΐου 2014: Προετοιμασία για την ετήσια παρουσίαση του Ομίλου.


Β. Τμήμα Γυμνασίου (Α΄ και Β΄ Γυμνασίου, Τρίτη 14.30 - 16.00)
Διδάσκουσα: Σοφία Νικολαΐδου
Μαθητές: 27
Παρατηρητές: 1

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

  • 8 Οκτωβρίου 2013: Γνωριμία με τους μαθητές: ακροστιχίδες με το όνομά τους. Αυτοπαρουσίαση μέσα από ποιητικά παιχνίδια.
  • 15 Οκτωβρίου 2013: Η αρχή της ιστορίας. Πεζός λόγος. Ασκήσεις έναρξης διηγήματος. Συγγραφική αφορμή: μια φωτογραφία.
  • 22 Οκτωβρίου 2013: Leporellos: το βιβλίο ακορντεόν.
  • 29 Οκτωβρίου 2013: Εργαστήριο κόμικς. Θέμα: Ψηφιακά κόμικς. Συνεργασία: Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός. Εισαγωγή.
  • 5 Νοεμβρίου 2013: Εργαστήριο κόμικς. Θέμα: Ψηφιακά κόμικς. Συνεργασία: Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός. Ασκήσεις.
  • 12 Νοεμβρίου 2013: Εργαστήριο κόμικς. Θέμα: Ψηφιακά κόμικς. Συνεργασία: Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός. Ασκήσεις και συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 19 Νοεμβρίου 2013: Εργαστήριο στιχουργικής. Θέμα: ροκ στιχουργική. Συνεργασία: Γιάννης Κατσιγιάννης, συγγραφέας, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ.
  • 26 Νοεμβρίου 2013: Λογοτεχνικός ήρωας: ασκήσεις παρατηρητικότητας και περιγραφής.
  • 3 Δεκεμβρίου 2013: Εργαστήριο θεατρικής γραφής. Θέμα: Συγγραφείς vs ηθοποιοί. Συνεργασία: Μαγδαληνή Μπεκρή, φιλόλογος, ηθοποιός, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ
  • 10 Δεκεμβρίου 2013: Εργαστήριο ποίησης. Θέμα: sms poetry. Συνεργασία: Ελεονόρα Αναγνώστου, φιλόλογος, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ.
  • 17 Δεκεμβρίου 2013: Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια. Χριστουγεννιάτικες ιστορίες και κάλαντα.
  • 14 Ιανουαρίου 2014: Εργαστήριο ποίησης. Θέμα: ψηφιακή ποίηση. Συνεργασία: Μαρία Γιαπαλάκη-Χάλαζα, προγραμματίστρια, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ
  • 21 Ιανουαρίου 2014: Εσωτερική αυτοβιογραφία. Εργαστήριο ποίησης.
  • 28 Ιανουαρίου 2014: Μετρικές μορφές-κλειστές φόρμες: κείμενα και ασκήσεις
  • 4 Φεβρουαρίου 2014: Μετρικές μορφές-κλειστές φόρμες: κείμενα και ασκήσεις. Ποιήματα της καθημερινότητας.
  • 18 Φεβρουαρίου 2014: Προετοιμασία της παρουσίασης της Μικρής Ανθολογίας Επιστημονικής Φαντασίας που συνέγραψαν οι μαθητές του Ομίλου. Εργαστήριο με τον Δημήτρη Δρένο (μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ)
  • 25 Φεβρουαρίου 2014: Τονικά μέτρα της νεοελληνικής ποίησης. Στιχουργικές μορφές. Ποιήματα και ασκήσεις.
  • 4 Μαρτίου 2014: Η χώρα της Δημιουργικής Γραφής: συγγραφικά τοπωνύμια. Ο λογοτεχνικός ήρωας: Δελτίο ταυτότητας, Υπουργείο Φαντασίας
  • 11 Μαρτίου 2014: Ο λογοτεχνικός ήρωας μπροστά σε ένα πρόβλημα: πλοκή.
  • 18 Μαρτίου 2014: Ο λογοτεχνικός ήρωας μπροστά σε ένα πρόβλημα: πλοκή
  • 1 Απριλίου 2014: Κινηματογραφικό σενάριο. Φωτογραφία και αφήγηση.
  • 9 Απριλίου 2014: Ασκήσεις ύφους του Ρ. Κενώ. Μεταποίηση ύφους σε παραμύθι και ειδησεογραφικό κείμενο.
  • 29 Απριλίου 2014: Διάλογος. Κινηματογραφική σκηνή.
  • 6 Μαΐου 2014: Διάλογος. Θεατρική σκηνή.
  • 13 Μαΐου 2014: Προετοιμασία για την ετήσια παρουσίαση του Ομίλου.



Γ. Τμήμα Γυμνασίου - Λυκείου (Γ΄ Γυμνασίου - Β΄ Λυκείου, Τρίτη 14.30 - 16.00)
Διδάσκουσα: Μαρία Κούντη
Μαθητές: 18
Παρατηρητές: 6

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

  • 22 Οκτωβρίου 2013: δημιουργία ακροστιχίδας αρχικά απλής και μετέπειτα διπλής. Οι μαθητές χρησιμοποιώντας ένα χαρακτηριστικό ενός συμμαθητή τους δημιούργησαν μια ακροστιχίδα με το όνομα του παιδιού που ελεύθερα επέλεξαν. Ο μόνος περιορισμός που τους δόθηκε ήταν να επιλέξουν υποχρεωτικά ένα θετικό χαρακτηριστικό. Στη συνέχεια προχώρησαν στο σχηματισμό διπλής ακροστιχίδας. Σημειώνεται ότι στην πρώτη συνάντηση είχαν ήδη δημιουργήσει ακροστιχίδα με το δικό τους όνομα. Παράλληλα  εργάζονται για τη δημιουργία των leporellos.
  • 29 Οκτωβρίου 2013: Τα παιδιά σχηματίζουν ένα λογοτεχνικό ήρωα. Καλούνται να διαλέξουν στην τύχη μία από τις φωτογραφίες που τους προτείνονται, στη συνέχεια απαντούν σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σε σχέση με το πρόσωπο που έχουν επιλέξει. Γράφουν, δηλαδή, ποιο είναι το όνομά του, από πού κατάγεται, τι ονειρεύεται, κ.ο.κ., με τον τρόπο αυτόν στο τέλος έχουν δημιουργήσει το προφίλ ενός λογοτεχνικού ήρωα. Ο ήρωας αυτός χρησιμοποιείται αμέσως μετά για τη συγγραφή μιας ιστορίας.
  • 5 Νοεμβρίου 2013: Τα παιδιά διαβάζουν το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη «Το Σύμβολο της Πίστεως» και αμέσως μετά καλούνται να επαναδιαπραγματευτούν το ποίημα ελεύθερα γράφοντας τι τα ίδια «πιστεύουν». Στη συνέχεια ακούνε το τραγούδι των «Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες». Κρατώντας το στίχο και την ιδέα των «παράξενων και θαυμάσιων ημερών» ξαναγράφουν τους στίχους του τραγουδιού αφού σκεφτούν ποιες είναι γι αυτούς οι «παράξενες και θαυμάσιες μέρες». Το ίδιο τραγούδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη σύνθεση ενός τραγουδιού με κεντρικό θέμα το σχολείο, γράφουμε δηλαδή ποιες είναι οι «παράξενες και θαυμάσιες μέρες» στο σχολείο.
  • 12 Νοεμβρίου 2013: η χρήση του φανταστικού διώνυμου. Οι μαθητές καλούνται να γράψουν δύο στήλες ουσιαστικών (προτιμότερο είναι να χρησιμοποιηθούν συγκεκριμένα ουσιαστικά που δηλώνουν πράγμα ή ζώο). Στη συνέχεια ενώνονται με τυχαίο τρόπο τα ουσιαστικά της πρώτης στήλης με εκείνα της δεύτερης στήλης και σχηματίζονται έτσι παράδοξα ζεύγη με τα οποία τα παιδιά γράφουν φανταστικές ιστορίες.
  • 19 Νοεμβρίου 2013: Συνεχίζοντας την ενασχόληση με το «παράλογο» δίδεται στα παιδιά ο πίνακας του Giorgio De Chirico, Furniture in the Valley (1927). Οι μαθητές με αφορμή την εικόνα γράφουν την ιστορία «πώς τα έπιπλα βρέθηκαν στο ύπαιθρο». Στο ίδιο πλαίσιο και μεταβαίνοντας από τη ζωγραφική στην ποίηση διαβάζουμε και ξαναγράφουμε το ποίημα η Ελεωνόρα του Νίκου Εγγονόπουλου (μια ιδέα του Ανδρέα Γαλανού).
  • 26 Νοεμβρίου 2013: Δίδεται στα παιδιά μια εικόνα ενός κοριτσιού που κάθεται σκυμμένο και σκεφτικό κάτω από ένα δέντρο. Οι μαθητές παρατηρούν την εικόνα και γράφουν την ιστορία «τι συνέβη στο κορίτσι».
  • 3 Δεκεμβρίου 2013:  «Τι θα συνέβαινε αν ένας άνθρωπος ξυπνούσε μεταμορφωμένος σε μια βρωμερή κατσαρίδα; Στην ερώτηση έδωσε τη δική του απάντηση ο Φραντς Κάφκα, στη Μεταμόρφωση». Με αφορμή την παραπάνω φράση από το βιβλίο του Τζιάνι Ροντάρι  Γραμματική της Φαντασίας οι μαθητές γράφουν μια ιστορία με φράση εκκίνησης «Τι θα συνέβαινε αν ……». Καλούνται να χρησιμοποιήσουν μια υπόθεση τελείως φανταστική.
  • 10 Δεκεμβρίου 2013: Μιλώντας για την εστίαση ή την αφηγηματική σκοπιά δίνεται στα παιδιά το κείμενο Η Νέα Παιδαγωγική από την Αναφορά στον Γκρέκο του Νίκου Καζαντζάκη. Ξαναγράφουμε το κείμενο από τη σκοπιά της μητέρας, του πατέρα, ή του δασκάλου. Διαβάζουμε την ιστορία Στη φωλιά του Νίκου του Βαγγέλη Ηλιόπουλου (από το βιβλίο Μίλα μη Φοβάσαι του Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.) και ζητάμε από τα παιδιά να την ξαναγράψουν. Στη νέα δική τους ιστορία ο αφηγητής είναι το ζευγάρι των γυαλιών, που σε πρώτο πρόσωπο αφηγείται τι συνέβη.
  • 17 Δεκεμβρίου 2013: Συνεχίζοντας την άσκηση που αφορά την οπτική γωνία οι μαθητές καλούνται να γράψουν μια ιστορία την οποία αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο ένα αντικείμενο για παράδειγμα ένα μολύβι, ένα ρούχο, ένα ζευγάρι παπούτσια ή ένα παιχνίδι. Αμέσως μετά διαβάζουμε από το βιβλίο της Μαργαρίτας Καραπάνου Η Κασσάνδρα και ο Λύκος το διήγημα Ο Θείος Χαρίλαος. Οι μαθητές ξαναγράφουν την ιστορία από την οπτική γωνία ενός ενήλικου.
  • 14 Ιανουαρίου 2014: ΟΤΑΝ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ. Συνδέουμε τη δημιουργική γραφή με όσα οι μαθητές διδάσκονται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων (ωρολόγιο πρόγραμμα),  ζητάμε από τα παιδιά να επιλέξουν ένα από τα παρακάτω θέματα:  (α) Η Αντιγόνη γράφει σε μια σελίδα ημερολογίου τις σκέψεις της. Αναρωτιέται τι πρέπει να κάνει, να θάψει τον Πολυνείκη ή   ……………………. (β) Ο Κρέων μπροστά στην αποκάλυψη του δράστη της απαγορευμένης ταφής εξομολογείται τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του στο δικό του ημερολόγιο. (γ) Ένας φανταστικός διάλογος ανάμεσα στις δύο βασικές ηρωίδες των ομηρικών επών στην Ελένη της Ιλιάδας και την Πηνελόπη της Οδύσσειας. Τι θα συζητούσαν οι δύο γυναίκες αν συναντούσε η μία την άλλη; Ο διάλογος στη συνέχεια δραματοποιείται. (δ) Η Ελένη μόνη και απελπισμένη στην Αίγυπτο γράφει μια σελίδα στο ημερολόγιο της.
  • 21 Ιανουαρίου 2014: Τι είναι η ποίηση; Οι μαθητές διαβάζουν ρήσεις-φράσεις ποιητών που απαντούν στο ερώτημα τι είναι η ποίηση. Στη συνέχεια γράφουν οι ίδιοι τι νομίζουν ότι είναι η ποίηση ή τι είναι γι αυτούς η ποίηση. Με τις παραπάνω φράσεις δημιουργούμε ένα video-ταινία με θέμα την ποίηση.
  • 28 Ιανουαρίου 2014: Comics και λογοτεχνία. Ο Γιώργος Ρουβάς, εξωτερικός συνεργάτης του σχολείου, σε εγκεκριμένη από τον διευθυντή επίσκεψη, διερευνά με τους μαθητές τη σχέση Comics και λογοτεχνίας. Χρησιμοποιείται το έργο του Paul Benjamin Auster Γυάλινη Πόλη. Τα παιδιά γράφουν τις δικές τους ιστορίες και τις «ντύνουν» με εικόνες.
  • 4 Φεβρουαρίου 2014: Comics και λογοτεχνία. Ο Γιώργος Ρουβάς, εξωτερικός συνεργάτης του σχολείου, σε εγκεκριμένη από τον διευθυντή επίσκεψη, διερευνά με τους μαθητές τη σχέση Comics και λογοτεχνίας. Χρησιμοποιείται το έργο του Paul Benjamin Auster Γυάλινη Πόλη. Τα παιδιά γράφουν τις δικές τους ιστορίες και τις «ντύνουν» με εικόνες.
  • 18 Φεβρουαρίου 2014: Ασκήσεις από το Ανθολόγιο της Ποίησης του Μίμη Σουλιώτη. Διαβάσαμε και επαναδιαπραγματευτήκαμε τα ποιήματα: Ο Παπαγάλος του Ζαχαρία Παπαντωνίου, Γιαπωνέζικο Μάθημα του Ρόμπερτ Λάξ,Πρωινό Τραγούδι του Νίκου Εγγονόπουλου και φανταστικές αιτιάσεις πραγματικών καταστάσεων. Άσκηση και συγγραφή.  
  • 25 Φεβρουαρίου 2014: Ασκήσεις για τη σύνθεση των Χαϊκού και Limerick.
  • 4 Μαρτίου 2014: Οι μαθητές «παίζουν»  με το όνομά τους και συνθέτουν ποιήματα και πεζά με θέμα το όνομα.
  • 11 Μαρτίου 2014:  «Φτιάξε έναν ήρωα που να μη σου μοιάζει», άσκηση από το βιβλίο της Σοφίας Νικολαΐδου Πώς έρχονται οι λέξεις (σελ. 119). «Γράψε την ίδια ιστορία με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, με αφήγηση, με διάλογο ….»,  άσκηση από το βιβλίο της Σοφίας Νικολαΐδου Πώς έρχονται οι λέξεις (σελ. 72).
  • 18 Μαρτίου 2014: Περιγράψτε/αφηγηθείτε μια ιστορία, ίσως μια ενδιαφέρουσα προσωπική σας εμπειρία, με τρόπο τέτοιο ώστε μέσα από εικόνες να ενεργοποιούνται όλες οι αισθήσεις.
  • 1 Απριλίου 2014: Θυμηθείτε τους ήρωες που φτιάξατε στις πρώτες συναντήσεις μας. Τώρα οι ήρωες αυτοί συναντιούνται μεταξύ τους. Γράψτε τους διαλόγους, τις συγκρούσεις, τις σχέσεις που αναπτύσσονται.
  • 9 Απριλίου 2014: Ποιητικές ασκήσεις. Με αφορμή τα ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου Τα παπούτσια και Ενός λεπτού σιγή τα παιδιά γράφουν ποιητικά (και μη) κείμενα.
  • 29 Απριλίου 2014: Με αφορμή το διήγημα "Ένας πολύ γέρος κύριος με κάτι τεράστια φτερά" του Gabriel Garcia Marquez τα παιδιά γράφουν μια ιστορία με τίτλο: Συνάντησα έναν άγγελο.
  • 6 Μαΐου 2014: Παρουσίαση εργασιών και συζήτηση στην ολομέλεια
  • 13 Μαΐου 2014: Προετοιμασία για την ετήσια παρουσίαση του Ομίλου.



Δ. Μικτό Τμήμα (Ε΄ Δημοτικού - Β΄ Λυκείου, Πέμπτη 14.30 - 16.00)
Διδάσκουσα: Αλεξάνδρα Μαυρίδου
Μαθητές: 15 (αρχικά 20 - ένας μαθητής διέκοψε, τέσσερις μαθητές μετακινήθηκαν σε άλλους Ομίλους)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

  • 3 Οκτωβρίου 2013: Γνωριμία με τους μαθητές: ακροστιχίδες με το όνομά τους. Αφήγηση με αφορμή μια φωτογραφία.
  • 10 Οκτωβρίου 2013: Η αρχή της ιστορίας. Πεζός λόγος. Ασκήσεις έναρξης διηγήματος. Συγγραφική αφορμή: μια φωτογραφία(ολοκλήρωση δραστηριότητας).
  • 17 Οκτωβρίου 2013: Leporellos: το βιβλίο ακορντεόν. Παρουσίαση αντικειμένου, άσκηση και συγγραφή.
  • 24 Οκτωβρίου 2013: Φανταστικές αιτιάσεις πραγματικών καταστάσεων: άσκηση και συγγραφή.
  • 31 Οκτωβρίου 2013: Φανταστικές αιτιάσεις πραγματικών καταστάσεων: παρουσίαση και σχολιασμός.
  • 7 Νοεμβρίου 2013: Καλλιγραφήματα: εισήγηση, παρουσίαση αντικειμένου. Άσκηση και συγγραφή.
  • 14 Νοεμβρίου 2013: Ασκήσεις παρατηρητικότητας με αφορμή κάρτες/ εικόνες dixit. Λογοτεχνικό σκηνικό: παρατηρητικότητα και περιγραφή.
  • 21 Νοεμβρίου 2013: Εργαστήριο κόμικς. Θέμα: Ψηφιακά κόμικς. Συνεργασία: Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός. Ασκήσεις.
  • 28 Νοεμβρίου 2013: Εργαστήριο κόμικς. Θέμα: Ψηφιακά κόμικς. Συνεργασία: Γιώργος Ρουβάς, πληροφορικός. Ασκήσεις και συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 5 Δεκεμβρίου 2013: (Δεν πραγματοποιήθηκε η συνάντηση του Ομίλου λόγω εκπαιδευτικής επίσκεψης του σχολείου)
  • 12 Δεκεμβρίου 2013: Ποιητικές διαδρομές. Ασκήσεις επεξεργασίας και μεταγραφής ποιητικού λόγου.
  • 19 Δεκεμβρίου 2013: Εργαστήριο στιχουργικής. Θέμα: ροκ στιχουργική. Συνεργασία: Γιάννης Κατσιγιάννης, συγγραφέας, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ
  • 9 Ιανουαρίου 2014: Εργαστήριο ποίησης. Θέμα: ψηφιακή ποίηση. Συνεργασία: Μαρία Γιαπαλάκη-Χάλαζα, προγραμματίστρια, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ
  • 16 Ιανουαρίου 2014: Ποιητικά παιχνίδια (αφηγηματικές ποιητικές φόρμες). Λίμερικ, χαϊκού, αφηγηματική ποίηση, παραδοσιακή και ελεύθερη φόρμα.
  • 23 Ιανουαρίου 2014: Ποιητικά παιχνίδια. Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια. 
  • 30 Ιανουαρίου 2014: (Δεν πραγματοποιήθηκε η συνάντηση του Ομίλου λόγω αργίας)
  • 6 Φεβρουαρίου 2014: Εσωτερική αυτοβιογραφία: σύνταξη αυτοβιογραφικών και ημερολογιακών κειμένων. Ασκήσεις ύφους. Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 13 Φεβρουαρίου 2014: Ο λογοτεχνικός ήρωας: Δελτίο ταυτότητας, βασικά χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες. Ο λογοτεχνικός ήρωας στον προσωπικό του χώρο. Ένταξη του λογοτεχνικού ήρωα σε ευρύτερο σκηνικό (προτιμήσεις, αγαπημένα αντικείμενα κτλ.). Αφηγηματική και περιγραφική παρουσίαση. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 20 Φεβρουαρίου 2014: Παιχνίδια αφηγηματικής οπτικής. Ταύτιση αφηγητή/ μαθητή με το αντίθετο φύλο. «Μασκαρεύοντας» την ταυτότητα του αφηγητή/ συγγραφέα (αφόρμηση η ημέρα της Τσικνοπέμπτης και οι μεταμφιέσεις των μαθητών/-τριών). Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 27 Φεβρουαρίου 2014: Ο λογοτεχνικός ήρωας μπροστά σε ένα πρόβλημα: πλοκή. Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 6 Μαρτίου 2014: Συνάντηση λογοτεχνικών ηρώων. Οι μαθητές/ -τριες συνεργάζονται και συντάσσουν αφηγηματικά κείμενα στα οποία οι λογοτεχνικοί ήρωες, που οι ίδιοι έχουν δημιουργήσει, συναντιούνται και εμπλέκονται. Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 13 Μαρτίου 2014: «Φτιάξε έναν ήρωα που να μη σου μοιάζει», άσκηση από το βιβλίο της Σοφίας Νικολαϊδου Πώς έρχονται οι λέξεις (σελ. 119). «Γράψε την ίδια ιστορία με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, με αφήγηση, με διάλογο ….»,  άσκηση από το βιβλίο της Σοφίας Νικολαϊδου Πώς έρχονται οι λέξεις (σελ. 72). Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 20 Μαρτίου 2014: Εργαστήριο ποίησης. Θέμα: sms poetry. Συνεργασία: Ελεονόρα Αναγνώστου, φιλόλογος, μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ
  • 27 Μαρτίου 2014: Εσωτερική αυτοβιογραφία σε πεζά και ποιητικά κείμενα.
  • 3 Απριλίου 2014: Ασκήσεις ύφους. Δόθηκε στους μαθητές η βασική ιστορία από το «Ασκήσεις ύφους» του Ρ. Κενώ και τους ζητήθηκε να την αφηγηθούν με διαφορετικό ύφος, αφού πρώτα παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν παραδείγματα από το βιβλίο. Παρουσίαση εργασιών. Συζήτηση στην ολομέλεια.
  • 10 Απριλίου 2014: Εργαστήριο μυθοπλασίας. Θέμα: Αξιοποίηση ιστορικών πηγών για τη μυθοπλασία. Συνεργασία: Στέφανος Μιχελακάκης, φιλόλογος.
  • 1 Μαΐου 2014: Η συνάντηση του Ομίλου δεν πραγματοποιήθηκε λόγω αργίας.
  • 8 Μαΐου 2014: Προετοιμασία για την ετήσια παρουσίαση του Ομίλου.



ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥΣ

2012 - 2013
  • σε Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ. στις 12 Απριλίου 2013
  • σε ειδική παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε στο Π.Π.Σ.Π.Θ. στις 14 Μαΐου 2013. Οι μαθητές παρουσίασαν:

α) το ανθολόγιο επιστημονικής φαντασίας που συγκροτήθηκε με κείμενά τους 
β) ταινίες μικρού μήκους και διηγήματα που αφορούν την Ιστορία και την καθημερινότητα στο Π.Π.Σ.Π.Θ. και γράφτηκαν με αφορμή τα ογδόντα χρόνια λειτουργίας του Σχολείου.


2013 - 2014
  • Στις 30 Απριλίου 2014, το πολιτιστικό πρόγραμμα "Η Λογοτεχνική Παραγωγή της Θεσσαλονίκης. Λογοτεχνία & Δημιουργική Γραφή: από την ανάγνωση στη συγγραφή" παρουσιάστηκε με τη συμμετοχή των μαθητών/-τριών στο Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στην αίθουσα Αλέξανδρος στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Παρουσίασης Περιβαλλοντικών και Πολιτιστικών Προγραμμάτων που διοργανώθηκε από τη ΔΔΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης και τα Γραφεία Πολιτιστικών Θεμάτων και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
  • Στις 8 Μαΐου 2014, οι μαθητές/-τριες παρουσίασαν το έργο τους στην 11η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης 2014, στο πλαίσιο της παρουσίασης του βιβλίου "Πως έρχονται οι λέξεις, Τέχνη & Τεχνική της Δημιουργικής Γραφής" της συντονίστριας του Ομίλου, συγγραφέως Σοφίας Νικολαΐδου στην Αίθουσα Επαγγελματικών Συναντήσεων (Περίπτερο 15) 
  • Στις 14 Μαΐου 2014, το πολιτιστικό πρόγραμμα παρουσιάστηκε με τη συμμετοχή των μαθητών/-τριών στην Αίθουσα Τελετών του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της ημέρας παρουσίασης Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων.
  • Στις 15 Μαΐου 2014, σε ειδική παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε στο Π.Π.Σ.Π.Θ., οι μαθητές παρουσίασαν:
α) το ανθολόγιο κόμικς που συγκροτήθηκε με κείμενά τους
β) ποιήματα, διηγήματα και ψηφιακά έργα που γράφτηκαν στο πλαίσιο των Ομίλων


ΤΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ

2012 - 2013
Στο πλαίσιο του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής οι μαθητές παρήγαγαν:
  • Λογοτεχνικά κείμενα πάνω σε δοσμένες λογοτεχνικές μήτρες ή με συγκεκριμένους ειδολογικούς περιορισμούς
  • Διηγήματα με αντικείμενο την Ιστορία του Σχολείου, για τα 80χρονα της λειτουργίας του (τα παρέδωσαν σε ψηφιακή μορφή, αλλά και σε έντυπη μορφή βιβλίου με εξώφυλλο, οπισθόφυλλο, εργογραφικό συγγραφέα)
  • Σενάρια με θέμα την Ιστορία του Σχολείου (τα παρέδωσαν σε ψηφιακή μορφή, αλλά και σε έντυπη μορφή βιβλίου με εξώφυλλο, οπισθόφυλλο. Ακολούθησαν την τυπική φόρμα συγγραφής σεναρίου)
  • Ταινίες μικρού μήκους με θέμα την Ιστορία του Σχολείου (τις παρέδωσαν σε ψηφιακή μορφή)
  • Αφίσες για τις ταινίες και τα βιβλία
  • Βίντεο κλιπ με θέμα την Ιστορία του Σχολείου (το παρέδωσαν σε ψηφιακή μορφή)
  • Διηγήματα επιστημονικής φαντασίας.



2013 - 2014
Στο πλαίσιο του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής οι μαθητές παρήγαγαν:
  • Λογοτεχνικά κείμενα πάνω σε δοσμένες λογοτεχνικές μήτρες ή με συγκεκριμένους ειδολογικούς περιορισμούς.
  • Κόμικς: αξιοποίησαν ως εικονογραφικό υλικό φωτογραφίες του σχολείου, τις οποίες επεξεργάστηκαν ψηφιακά.
  • Leporellos: το βιβλίο ακορντεόν.
  • Διηγήματα
  • Ποιήματα σε κλειστές φόρμες και ελεύθερο στίχο
  • Ασκήσεις ύφους
  • Μεταποιήσεις λογοτεχνικών ειδών
  • Στίχους για τραγούδια, τραγούδια (στα οποία συνέθεσαν και τη μουσική)
  • Αστυνομικές ιστορίες
  • Φανταστικές ιστορίες
  • Διαφημιστικά σλόγκαν
  • Ιστορικά διηγήματα: με τη βοήθεια ιστορικών πηγών συνδύασαν την ιστορία με τη μυθοπλασία.
  • Παραδοσιακά και σύγχρονα παραμύθια
  • SMS poetry
  • Ψηφιακή ποίηση (ψηφιακά ποιήματα των μαθητών παραδόθηκαν σε ψηφιακή μορφή)



Το συγγραφικό έργο των μαθητών δημοσιεύτηκε:
  • Ψηφιακά: στην ιστοσελίδα του Ομίλου
  • Έντυπα: στις έντυπες ετήσιες Ανθολογίες του Ομίλου



ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΣΤΟ Π.Π.Σ.Π.Θ.


Α. Πιλοτικό πρόγραμμα αξιοποίησης της Δημιουργικής Γραφής για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων (έντυπα και ψηφιακά βιβλία που γράφουν οι μαθητές, ασκήσεις δημιουργικής γραφής με στόχο την παραγωγή συνεχούς γραπτού λόγου και την εδραίωση της σχέσης των μαθητών με την αναγνωστική και συγγραφική πράξη). Διαρκεί όλη τη χρονιά. [Στο πλαίσιο του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε και πειραματική διδασκαλία από τον Στέργιο Χαρισιάδη, απόφοιτο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Δημιουργικής Γραφής ΠΔΜ με θέμα «Διαφήμιση και δημιουργική γραφή» την 1.12.13]

Παραδοτέο έργο:
  • · Οι ψηφιακές εργασίες των μαθητών βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα που αφορά τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων του τμήματος α2 Γυμνασίου Π.Π.Σ.Π.Θ.http://a2gymnasiou.blogspot.gr/ : κάθε μαθητής έχει το δικό του ψηφιακό πολυβιβλίο (με τις επιμέρους δράσεις και ψηφιακές/πολυμεσικές εργασίες) και το avatar που επέλεξε ως ταυτότητα.
  • · Οι έντυπες εργασίες των μαθητών (ατομικά βιβλία μυθοπλασίας με εξώφυλλο, οπισθόφυλλο και εργογραφικό μαθητή-συγγραφέα) παραδόθηκαν στη βιβλιοθήκη του Σχολείου.

Πρόκειται για πρόγραμμα που υλοποιείται για τρίτη συνεχή χρονιά στην Α΄τάξη Γυμνασίου στο Π.Π.Σ.Π.Θ. με διδάσκουσα την Σοφία Νικολαΐδου.


Β. Στο Π.Π.Σ.Π.Θ. το σχολικό έτος 2013 - 14 υλοποιήθηκε πολιτιστικό πρόγραμμα από τις κκ Μαυρίδου Αλεξάνδρα και Νικολαΐδου Σοφία με τίτλο "Η Λογοτεχνική παραγωγή της Θεσσαλονίκης. Λογοτεχνία & Δημιουργική Γραφή: από την ανάγνωση στη συγγραφή" στο οποίο αξιοποιήθηκαν τεχνικές της δημιουργικής γραφής. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα μελέτησαν νεότερους και σύγχρονους ποιητές και πεζογράφους της Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας τα κείμενά τους ως λογοτεχνικές μήτρες και αξιοποιώντας τεχνικές της δημιουργικής γραφής έγραψαν δικά τους πεζά και ποιητικά κείμενα με θέμα την πόλη της Θεσσαλονίκης, την πόλη των συγγραφέων, τη δική τους πόλη καταθέτοντας την προσωπική τους ματιά και λογοτεχνική έκφραση.

Παραδοτέα του προγράμματος:
  • Πρωτότυπα λογοτεχνικά κείμενα, πεζά και ποιητικά, των μαθητών/-τριών
  • Βίντεο παρουσίασης
  • Ηλεκτρονική έκδοση (e-book)


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Βιβλιογραφικές αναφορές του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής του Π.Π.Σ.Π.Θ. / Αναφορές στο συγγραφικό έργο των μαθητών του Ομίλου:
  • Νικολαΐδου Σοφία, «Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας: Τρία χρόνια λειτουργίας. Πρώτες διαπιστώσεις. Πρόγραμμα συνεργασίας με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση», στο Ι΄ Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα «Η γλώσσα της παιδείας και των μεταρρυθμίσεων»,  http://www.philologos.gr/sinedrio.html , διοργάνωση: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Επιτροπή Παιδείας, 30 Μαρτίου-1 Απριλίου 2012, Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.
  • Νικολαΐδου Σοφία, «Δημιουργική γραφή στο σχολείο. Το τερπνόν μετά του ωφελίμου. Πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεργασίας του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με το Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πρώτες διαπιστώσεις», http://keimena.ece.uth.gr/main/t15/05-nikolaidou.pdf , Κείμενα, Ηλεκτρονικό περιοδικό παιδικής λογοτεχνίας,  τεύχος 15, http://keimena.ece.uth.gr/main/ , Ιούλιος 2012
  • Νικολαΐδου Σοφία, «Η Δημιουργική Γραφή στο Σχολείο. Το παράδειγμα του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης», εισήγηση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Προτύπων Πειραματικών Σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Διοργάνωση: 3ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου, 27-28 Απριλίου 2013, στο 3ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου http://3dim-evosm.web.auth.gr/conference/Conference%20program.pdf
  • Νικολαΐδου Σοφία, Τα παιδία γράφει: Η δημιουργική γραφή στο σχολείο. Πλαίσιο εφαρμογής, διαπιστώσεις και παραδείγματα, εισήγηση στο 1ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργική Γραφή, Διοργάνωση: Ελληνοαμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα – Κολλέγιο Αθηνών-Κολλέγιο Ψυχικού και Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, 4-6 Οκτωβρίου 2013 στο Ελληνοαμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.
  • Σοφία Νικολαΐδου, Αλεξάνδρα Μαυρίδου, Γεώργιος Ρουβάς, «Η αξιοποίηση των ΤΠΕ και της Δημιουργικής Γραφής για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας και την παραγωγή συνεχούς γραπτού λόγου. Πλαίσιο, εφαρμογή και διαπιστώσεις από τη σχολική πράξη», 3ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πράξη», Διοργάνωση: Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για τις Φυσικές Επιστήμες «Μιχάλης Δερτούζος», Ελληνική Ένωση για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Ένωση Ελλήνων Φυσικών Ημαθίας, 4 και 5 Απριλίου 2014, υπό την αιγίδα του Υ. ΠΑΙ.Θ.
  • Στα Πρακτικά: 3ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πράξη», έκδοση Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στις Φυσικές Επιστήμες «Μιχάλης Δερτούζος» - 2003, ISBN 978-960-99301-1-6, 2014, url πρακτικών online http://hmathia14.ekped.gr/praktika14/index.htmlhttp://hmathia14.ekped.gr/praktika14/VolA/VolA_204_216.pdf